Dzisiaj złożyłem kolejne pismo w tej sprawie:
Dotyczy: pisma WD.7223.32.2013 dotyczącego drogi rowerowej wzdłuż ulic Traugutta i I Armii Wojska Polskiego
W związku z Państwa pismem WD.7223.32.2013 z dnia 21.08.2013 r., tj. odpowiedzią na moje pismo nr AK/OST/2013/01 z dnia 29.07.2013 r. ponownie zwracam się z prośbą o naprawienie braku ciągłości drogi rowerowej wzdłuż ulicy Traugutta i I Armii Wojska Polskiego.
W odpowiedzi, którą otrzymałem przedstawiono, że powodem braku przejazdów rowerowych na ww. ciągu pieszo-rowerowym jest brak miejsca na ich wyznaczenie, spełniając minimalne parametry szerokości, które zostały określone w załączniku nr 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, tj. minimum 2 metry dla przejazdu dla rowerów (P-11) oraz odległość przejazdu od przejścia dla pieszych minimum 0,5 metra. Napisaliście Państwo, że aktualne rozwiązanie tzn. zakończenie drogi rowerowej przed każdym z siedmiu skrzyżowań i wznawianie jej za skrzyżowaniami jest dostosowane do istniejącej infrastruktury drogowej.
Jednak obecne rozwiązanie wciąż nie jest zgodne z przepisami oraz jest rozwiązaniem pogarszającym bezpieczeństwo na tym ciągu oraz stoi w sprzeczności z dobrymi praktykami budowy infrastruktury rowerowej.
1. Według załącznika nr 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, minimalna szerokość przejścia dla pieszych powinna wynosić 4 metry. Aktualnie ten warunek jest spełniony wyłącznie na ulicy Jasnej oraz ulicy Księdza Antoniego Pęksy. Na pozostałych przejściach, tj. na ulicy Kijaka, ulicy Kołobrzeskiej, ulicy 5 Pułku Ułanów Zasławskich, warunek minimalnej szerokości przejścia wynoszącej 4 metry nie jest spełniony.
2. Dodatkowo w miejscach, w których nie wymalowano przejść dla pieszych, tj. skrzyżowania z drogami osiedlowymi (oznaczonymi jako strefy zamieszkania): ulicą Bielik i Makarowej oraz ulicą Partyzantów droga rowerowa zostaje zakończona znakami C-13a. Takie rozwiązanie może powodować sporne sytuacje, gdyż pierwszeństwo pojazdów w tym przypadku nie jest w sposób jednoznaczny określone przepisami. Zarówno wyjeżdżający ze strefy zamieszkania, jak i rowerzyści zjeżdżający z drogi rowerowej są włączającymi się do ruchu i powinni ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. Natomiast skręcający w ulicę poprzeczną z ulic Traugutta/I AWP powinni ustąpić pierwszeństwa rowerzyście na podstawie art. 27.1 prawa o ruchu drogowym.
3. Obecne oznakowanie jest również niezgodne z załącznikiem nr 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Według rozporządzenia znaki powinny być umieszczane po prawej stronie jezdni, a większość znaków C-13a kończących drogę rowerową na tym ciągu znajduje się po lewej stronie. Tylko jeden z nich na całym ciągu jest ustawiony prawidłowo, tj. z prawej strony. W związku z tym, obecne oznakowanie jest niewiążące i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
4. Obecne rozwiązanie pogarsza bezpieczeństwo, ze względu na brak jakiejkolwiek informacji w postaci np. znaków informacyjnych D-6b, o tym, że wzdłuż tej ulicy odbywa się intensywny ruch rowerowy. Takie rozwiązanie bezpośrednio wpływa na pogorszenie się bezpieczeństwa w tym miejscu.
Myślę, że priorytetowym działaniem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz zapewnienie komfortu przejazdu na wyżej wymienionej drodze, jako jednego z najbardziej uczęszczanych ciągów rowerowych w Ostrołęce. Obecnie na tej drodze nie jest zapewnione zarówno bezpieczeństwo, komfort poruszania jak i zgodność oznakowania z obowiązującymi przepisami.. W związku z tym, na pewno lepszym rozwiązaniem będzie wyznaczenie nieco węższych przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów (co zresztą jest powszechnie praktykowane w innych miastach), w zamian za poprawę bezpieczeństwa poprzez zachowanie ciągłości drogi rowerowej oraz danie informacji pozostałym kierującym, że zbliżają się do ciągu rowerowego.
Dodatkowo w Państwa odpowiedzi przedstawiono argument o braku możliwości wyznaczenia oznakowania bez gruntownej przebudowy skrzyżowań, ze względu na sygnalizację oraz wmontowane w jezdnię pętle indukcyjne. Ograniczenie te dotyczy jednak wyłącznie dwóch skrzyżowań, tj. z ulicą Kołobrzeską i z ulicą Jasną, gdyż tylko na nich występują ww. elementy. Pozostałe pięć skrzyżowań nie ma takiego ograniczenia. Dodatkowo poszerzenie obszaru przejścia dla pieszych/przejazdu dla rowerów na ulicy Kołobrzeskiej nie musi przebiegać, tak jak Państwo zasugerowaliście od strony kapliczki. Prostszym, tańszym i niewymagającym gruntownej przebudowy rozwiązaniem w tym miejscu byłoby poszerzenie poprzez przesunięcie wysepki z lewej strony przejścia dla pieszych. Takie rozwiązanie nie wymagałoby ingerencji w sygnalizację, ze względu na brak pętli indukcyjnych umieszczonych po tej stronie przejścia. Taka sama sytuacja dotyczy ulicy Jasnej.
Jeśli pomimo powyższych argumentów nie jest możliwe wyznaczenie zarówno przejścia dla pieszych jak i przejazdu dla rowerów, proszę o wyznaczenie wyłącznie przejazdów rowerowych, tak jak miało to miejsce np. na przecięciu z ulicą Kijaka, przed ostatnim odnawianiem oznakowania poziomego. Takie rozwiązanie jest z pewnością bezpieczniejsze, gdyż daje pozostałym kierującym informację o tym, że zbliżają się do ciągu, po którym poruszają rowerzyści, którzy przemieszczają się z większymi prędkościami niż piesi i mogą być od nich trudniej zauważeni bez zachowania szczególnej ostrożności. Wyznaczenie wyłącznie przejazdu rowerowego pozwala również na zachowanie ciągłości i wygody poruszania się ciągiem rowerowym. Dodatkowo piesi, gdy nie ma wyznaczonego przejścia mogą przechodzić przez jezdnię w miejscu skrzyżowania (art. 13.2 Prawa o ruchu drogowym) oraz mają pierwszeństwo przed pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną (art. 26.2 Prawa o ruchu drogowym). Także na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną (tj. z ulicą Kołobrzeską i Jasną) przy zielonym świetle w ciągu ulic Traugutta/I AWP mieliby pierwszeństwo przed pojazdami wyjeżdżającymi z dróg bocznych, dla których nadawany byłby sygnał czerwony z warunkową strzałką w prawo (sygnalizator S-2). Dodatkowo ulice V Pułku Ułanów Zasławskich, Bielik i Makarowej oraz Partyzantów leżą w obrębie stref zamieszkania, a więc wyjeżdżający z nich są włączającymi się do ruchu i powinni ustąpić pierwszeństwa pieszym poruszającym się ciągiem. W związku z powyższym, przy takim rozwiązaniu na większości skrzyżowań pierwszeństwo pieszych zostałoby zachowane pomimo braku wyznaczonych przejść dla pieszych.
Kolejnym rozwiązaniem tej sytuacji może być również danie wyboru rowerzystom, czy wolą korzystać z drogi rowerowej o słabej nawierzchni, oraz bez zachowanej ciągłości, na której czas przejazdu jest znacznie wydłużony, czy też wolą szybko i sprawnie przemieścić się jezdnią. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem byłoby oznakowanie aktualnego ciągu jako drogi dla pieszych z dozwolonym ruchem rowerów (znak C-16 + T-22) oraz usunięcie aktualnie istniejących zakazów wjazdu dla rowerów (znaki B-9) na jezdni. Rowerzyści o słabej kondycji, niepewnie czujących się na drodze i tak wybrałoby jazdę odseparowanym chodnikiem, przez co nie utrudnialiby ruchu samochodów na jezdni. Rowerzyści czujący się pewnie na drodze oraz chcący przemieścić się szybko i wygodnie mogliby skorzystać z jezdni. Tacy rowerzyści jeżdżą dużym tempem i nie powodowaliby zbytniego utrudnienia dla ruchu samochodów.
W związku z powyższym ponownie proszę o naprawienie braku ciągłości na omawianej drodze rowerowej, poprzez wymalowanie nieco węższych przejść dla pieszych oraz przejazdów rowerowych lub poprzez wymalowanie samodzielnych przejazdów rowerowych. W razie braku takiej możliwości proszę o oznakowanie ciągu jako drogę dla pieszych z dopuszczonym ruchem rowerów oraz dopuszczenie ruchu rowerowego na zasadach ogólnych na jezdni ulicy Traugutta i I Armii Wojska Polskiego.
W razie, gdyby wyżej wymieniona droga rowerowa nie leżała w Państwa kompetencjach, proszę o przesłanie mojego pisma do właściwej komórki urzędu zgodnie z zapisami artykułu 9 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Proszę o odpowiedź listem zwykłym, bez zwrotnego potwierdzenia odbioru, w terminie wynikającym z art. 35 KPA oraz informowanie mnie o działaniach podejmowanych w powyższej sprawie.