Jako, że zbliża się wiosna (taka prawdziwa, a nie tylko kalendarzowa ) zamieszczam kilka wskazówek, które powinny się przydać w przygotowaniu roweru do sezonu.
1. Na początek należy dokładnie umyć rower. Najlepiej użyć do tego wody z płynem do mycia naczyń. Wyczyścić go dokładnie z wszelkiego kurzu, błota, piasku, itp. Części mechaniczne, takie jak łańcuch, zębatki proponuję wyczyścić za pomocą szczoteczki do zębów. Pamiętajmy, żeby do mycia nie używać żadnych urządzeń wysokociśnieniowych!
2. Kiedy mamy już wyczyszczony rower, możemy przystąpić do sprawdzenia jego stanu technicznego:
KOŁA:
- Po pierwsze sprawdzamy czy nie ma na nich wyczuwalnego luzu. W tym celu łapiemy na górze za obręcz i próbujemy poruszać nim na boki. Jeśli go wyczujemy należy go wyregulować, w przeciwnym wypadku luz będzie się powiększał i powodował szybsze zużycie piasty.
- Następnie musimy zakręcić kołem i sprawdzamy czy nie ma ono oporów oraz czy nie dochodzą z niego dziwne dźwięki (np. piski lub zgrzytanie piasku). Jeśli to zauważymy należy wyczyścić i nasmarować piastę.
KIEROWNICA:
- sprawdzamy czy nie ma luzu. W tym celu zaciskamy przedni hamulec i poruszamy rowerem w przód i w tył. Jeśli wyczujemy luz należy go jak najszybciej usunąć.
HAMULCE:
- stan klocków hamulcowych - jeśli są zdarte należy jak najszybciej wymienić
- linki i pancerze - sprawdzamy czy linki nie są gdzieś postrzępione, itp. Jeśli coś takiego zauważymy należy je wymienić. Jeśli czujemy, że linka ciężko przemieszcza się w pancerzu należy go przeczyścić i nasmarować, a jeśli to nie pomaga - wymienić
- regulacja - sprawdzamy czy hamulce mają dobry naciąg linek oraz czy klocki dobrze zaciskają obręcz
PRZERZUTKI:
- linki i pancerze - tak samo jak przy hamulcach
- regulacja - sprawdzamy czy wszystkie biegi wchodzą jak należy. Jeśli nie, należy dokonać regulacji śrubami H i L (regulacja zasięgu) oraz naciągiem linki.
3. Kolejnym punktem jest smarowanie. Należy nasmarować części mechaniczne, takie jak łańcuch i przerzutki.
4. Na koniec pompujemy powietrze w oponach do odpowiedniego ciśnienia i możemy ruszać w trasę .