W ostatnim czasie dokonano kilku "usprawnień" na ścieżce rowerowej w Wojciechowicach wzdłuż ulic Traugutta i I Armii Wojska Polskiego. Chodzi o przerwanie ciągłości drogi rowerowej na każdym z sześciu skrzyżowań, poprzez ustawienie znaków "Koniec drogi rowerowej" oraz wymalowanie na jezdni wyłącznie przejść dla pieszych. W chwili obecnej rowerzysta chcąc jechać (a właściwie prowadzić rower) zgodnie z przepisami powinien co kilkaset metrów zatrzymać się, zsiąść z roweru i przeprowadzić go po przejściu. Komfort jazdy oraz szybkość przemieszczania się tą drogą zostaje więc drastycznie zmniejszona.
Krótka dokumentacja fotograficzna.
1. Skrzyżowanie z ulicą Stefana Kijaka
2. Skrzyżowanie z ulicą Kołobrzeską
3. Skrzyżowanie z ulicą 5 Pułku Ułanów Zasławskich
4. Skrzyżowanie z ulicą Jasną
5. Skrzyżowanie z ulicą Wiery Bielik i Tatiany Tatarowej
6. Skrzyżowanie z ulicą Partyzantów
Z tego co się doliczyłem dostawiono trzynaście znaków C-13a (koniec drogi dla rowerów) oraz zamieniono siedem znaków informacyjnych z D-6b (przejście dla pieszych i przejazd rowerowy) na D-6 (przejście dla pieszych). W sumie zamontowano około 20 znaków, a więc koszt tych "usprawnień" na pewno nie był niski.
W związku z powyższym złożyłem pismo do Urzędu Miasta Ostrołęki w sprawie naprawienia ciągłości tej ścieżki. Treść pisma:
Dotyczy: drogi rowerowej wzdłuż ulic Traugutta i I Armii Wojska Polskiego
Zwracam się z prośbą o naprawienie braku ciągłości drogi rowerowej wzdłuż ulicy Traugutta i ulicy I Armii Wojska Polskiego. Dotyczy to przerwania ciągłości drogi rowerowej na skrzyżowaniach z ul. Olimpijską, ul. Kołobrzeską, ul. 5 Pułku Ułanów, ul. Jasną, ul. Wiery i Makarowej, ul. Partyzantów i ul. Antoniego Pęksy. Przed ww. skrzyżowaniami droga rowerowa zostaje zakończona znakiem C-13a, na skrzyżowaniu jest wyłącznie oznakowanie w postaci przejścia dla pieszych, a tuż za skrzyżowaniem droga rowerowa zostaje wznowiona znakiem C-13/16.
Obecny sposób poprowadzenia drogi rowerowej stoi w sprzeczności z zasadami bezpieczeństwa oraz dobrymi praktykami projektowania infrastruktury rowerowej. Rowerzyści w obecnej sytuacji są zmuszani co kilkaset metrów do zsiadania z roweru i przeprowadzania go po przejściu dla pieszych. Jest to bardzo uciążliwe rozwiązanie, przez co zniechęca do korzystania z tego ciągu lub też zachęca do jazdy niezgodnej z przepisami (przejeżdżając przez przejścia dla pieszych lub jadąc obok jezdnią). Obecny stan powoduje, że rowerzyści nagminnie przejeżdżają przez przejścia dla pieszych. Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż kierowcy nie mają żadnej informacji (np. w postaci znaku D-6b), że zbliżają się do ciągu, po którym poruszają się rowerzyści. Jest to bardzo popularny ciąg, po którym porusza się bardzo duża liczba rowerzystów, a oznakowanie go w taki sposób jest jawnym pokazaniem, że Ostrołęka nie jest miastem przyjaznym rowerzystom, a co więcej stara się utrudnić komfortowe i bezpieczne poruszanie rowerem.
W związku z powyższym proszę o dostosowanie oznakowania, aby zachować ciągłość drogi rowerowej na skrzyżowaniach, poprzez następujące działania:
1. Usunięcie znaków kończących drogę rowerową (C-13a) przed skrzyżowaniami.
2. Uzupełnienie oznakowania poziomego w postaci przejazdów dla rowerzystów (P-11).
3. Uzupełnienie oznakowania pionowego w postaci znaków informacyjnych „przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów” (D-6b).
W razie, gdyby wyżej wymieniona droga rowerowa nie leżała w Państwa kompetencjach, proszę o przesłanie mojego pisma do właściwej komórki urzędu zgodnie z zapisami artykułu 9 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Proszę o odpowiedź listem zwykłym, bez zwrotnego potwierdzenia odbioru, w terminie wynikającym z art. 35 KPA oraz informowanie mnie o działaniach podejmowanych w powyższej sprawie.
Pismo zostało złożone prawie miesiąc temu, a więc na dniach powinna być odpowiedź.