Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem

Powrót do Rowerowe newsy



Wiadomości i ciekawostki rowerowe z kraju i ze świata

Przyciski na przejazdach rowerowych niezgodne z prawem

Postprzez adm » 14 mar 2010, o 17:45

Praktyka stawiania przycisków na przejazdach rowerowych w celu detekcji cyklistów jest bardzo powszechna. Detektory ręczne znaleźć można na większości przejazdów, nierzadko z lewej strony. Tymczasem okazuje się, że zmuszanie rowerzystów do podjeżdżania i naciskania przycisków jest niezgodne z obowiązującym prawem, a mianowicie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Czytaj więcej na stronie Rowerowy Białystok: http://www.rowerowy.bialystok.pl/index.php?art=1164
+++
Avatar użytkownika
adm
Administrator
 
Posty: 384
Zdjęcia: 270
Dołączył(a): 16 sie 2008, o 18:41
Lokalizacja: Ostrołęka
Podziękował: 159
Otrzymał podziękowań: 222
Rower: Kross Raven Steppen

Postprzez karolbiegacz » 19 mar 2010, o 06:47

Ja nie zwracam uwagi na takie przyciski gdy jestem na rowerze treningowym.
Przejeżdżam przez ulicę omijając przejście, przejazd dla rowerów.
Kto by na to czekał aż się zapali zielone.
Nie ma czasu bo na liczniku spada średnia :)
-----------------------------------------------------
Ale na rowerze miejskim (dostawczym, zakupowym) to co innego - tu nie trzeba się tak spieszyć i trzeba niestety czekać na zielone co jest oczywiście wkurzające.
Jeśli są "inteligentne" sygnalizacje to rzeczywiście powinno to działać automatycznie jak dla samochodów.
Avatar użytkownika
karolbiegacz
-#KK24h
 
Posty: 5113
Zdjęcia: 41
Dołączył(a): 28 lis 2009, o 19:24
Lokalizacja: Czarnowiec
Podziękował: 2095
Otrzymał podziękowań: 813

Postprzez Ziomek » 19 mar 2010, o 12:06

wczoraj opowiadałem Panzerowi że dla mnie to czy te przyciski są legalne czy nie też nie ma znaczenia ponieważ postępuje dokładnie tak jak ty Karol :)
Ziomek
Początkujący
 
Posty: 39
Zdjęcia: 4
Dołączył(a): 13 gru 2009, o 22:31
Lokalizacja: Ostrołęka
Podziękował: 2
Otrzymał podziękowań: 1

Postprzez adm » 28 lip 2010, o 21:16

Wypowiedź urzędnika w sprawie legalności przycisków w Łodzi:
W odpowiedzi na Pana wniosek o udzielenie informacji publicznej z dnia 23 lipca 2010 r. RN 10/2010 w sprawie legalności stosowania przycisków na drogach rowerowych informuję, że stosowane w Łodzi urządzenia zgłaszania zapotrzebowania na światło zielone dla pojazdów są zgodne z obowiązującymi przepisami.

Poniżej przedstawiam odpowiednie zapisy załącznika nr 3 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.) w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach:
3.1. Pojęcia podstawowe
"Detektor - element wykrywający poszczególne grupy uczestników ruchu (pojazdy lub pieszych), którego działanie polega na wytworzeniu sygnału przy każdym wykryciu uczestnika ruchu znajdującego się w strefie detekcji. Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, a w sposób wymuszony bądź automatyczny w przypadku pieszych. Detektory dzielą się na ręczne (przyciski sterownicze) i działające samoczynnie (indukcyjne, magnetyczne, podczerwone, mikrofalowe, radarowe, laserowe, rezonansowe, akustyczne, radiowe, wideo, zbliżeniowe i podobne). Detektory dla pojazdów dzielą się ponadto pod względem instalacji na wbudowane w nawierzchnię i nadjezdniowe oraz na czynne (wysyłające wiązkę fal i obierające część wiązki odbitą od obiektu) i bierne (odbierające wiązkę fal wysyłaną przez obiekt)."
3.3.4. Wymagania funkcjonalne dla urządzeń detekcyjnych
Urządzenia detekcyjne dla pojazdów powinny zapewniać wiarygodność działania w zakresie prędkości od O do co najmniej 150 km/h, być trwałe i łatwe w montażu i eksploatacji. Powinny być one skonstruowane tak, by element roboczy (detektor) znajdował się w miejscu zapewniającym wiarygodność działania w stosunku do zakładanej funkcji (np. pod miejscem bezpośredniego pomiaru, nad nim lub w pobliżu w przypadku detektorów wideo), a strefę detekcji dało się łatwo wyznaczyć; element przetwarzający może być umieszczony w sterowniku lub zintegrowany z detektorem. Urządzenia detekcyjne dla pojazdów występujące w postaci wbudowanej w nawierzchnię powinny zapewnić regulację czułości w zakresie od wykrywania pojedynczych obiektów o niewielkich rozmiarach (np. rowerów) do pojazdów samochodowych, także w pobliżu wbudowanych w nawierzchnie lub pod nią mas metalowych (szyny tramwajowe, ciepłociągi itp.). Wymagane jest, aby elementy przetwarzające miały możliwość automatycznego dostrajania się do poziomu tła (np. odnośnie do indukcyjności lub magnetyzmu). Urządzenia detekcyjne dla pojazdów występujące w postaci nadjezdniowe powinny mieć wykonanie o stopniu ochrony co najmniej IP54 oraz zapewniać trwałość i niezawodność działania. Detektory bierne muszą zapewniać automatyczne dostrajanie się do poziomu tła. W przypadkach uzasadnionych i możliwych technicznie wskazane jest, aby detektory nadjezdniowe miały swoje zasilanie z baterii akumulatorów słonecznych. Detektory nadjezdniowe muszą mieć potwierdzenie zadziałania w postaci sygnału świetlnego widocznego przez obsługę."

Analizując powyższe zapisy, wypis ze słownika języka polskiego:
"Przycisk - ruchoma część urządzenia, której wciśnięcie powoduje jego włączenie, wyłączenie lub przełączenie na inny tryb pracy" oraz specyfikację techniczną urządzeń typu "przycisk", informuję:
Obecnie stosowane urządzenia zgłaszające kwalifikujemy jako automatyczne detektory zbliżeniowe, które nie posiadają ruchomych części powodujących zmianę trybu pracy. Stosowanie nazwy przycisk jest celowe, zabieg ten nie powoduje dezorientacji zarówno pieszych jak i rowerzystów (np: napisy na masztach sygnalizacja uruchamiana przyciskiem, otrzymałyby brzmienie: sygnalizacja uruchamiana detektorem zbliżeniowym).

Instalowane na terenie miasta Łodzi detektory zbliżeniowe spełniają wszystkie warunki zgodnie z zapisami w ustawie. Są to detektory czynne (wysyłające wiązkę fal i obierające część wiązki odbitą od obiektu). Posiadają "potwierdzenie zadziałania w postaci sygnału świetlnego" oraz są produkowane w "stopniu ochrony co najmniej IP54" i na pewno działają w zakresie określonych prędkości. Prowadzone próby podwyższenia czułości zbliżeniowej (urządzeń nie należałoby dotykać), wykazały szereg fałszywych zgłoszeń (np. śnieg, deszcz itp.) i powodowały błędy w sterowaniu sygnalizacją świetlną. Dlatego też zgodnie z napisem na urządzeniu aby zgłosić
zapotrzebowanie na sygnał zielony, detektor należy dotknąć. Prowadzone badania użycia innego rodzaju detektorów dla pojazdów rowerowych nie przyniosły zadowalających wyników. Poniżej przedstawiam przykłady prób prowadzonych przez ZDiT dla detekcji rowerowej:
Pętla indukcyjna - w związku z nowoczesnymi rozwiązaniami w materiałach służących do budowy ram rowerowych (aluminiowe, karbonowe) pętla indukcyjna nie jest w stanie zgłosić takiego pojazdu. Zgodnie z zaleceniami w przepisach cytowanych powyżej:
"Powinny być one skonstruowane tak, by element roboczy (detektor) znajdował się w miejscu zapewniającym wiarygodność działania w stosunku do zakładanej funkcji"
pętle indukcyjne nie zapewniają wiarygodności zgłoszenia i musiałyby być wspomagane dodatkowo przez stosowane "przyciski".
Detektor radiowy lub wideo - takie rozwiązanie zgłasza pojazd podobnie jak detektor zbliżeniowy (przycisk), rowerzysta musi znajdować się w określonym obszarze przez kilka sekund tak aby zgłoszenie zostało wysłane do sterownika. Po zgłoszeniu rowerzysta i tak będzie oczekiwał na fazę, do której przydzielony jest zielony sygnał dla rowerów.
Dodatkowo taka detekcja jest kilka razy droższa od stosowanych obecnie rozwiązań a nie spełnia bardzo istotnego zapisu "Urządzenia detekcyjne dla pojazdów powinny zapewniać wiarygodność działania w zakresie prędkości od O do co najmniej 150 km/h,"

Podsumowując, stosowanie zainstalowanych w Łodzi detektorów zbliżeniowych jest na dzień dzisiejszy tanim, sprawdzonym, bezpiecznym i wiarygodnym systemem rozpoznawania pojazdów rowerowych. Dodam, że na bieżąco śledzimy rozwój nowych technologii i możliwości detekcji.

W miesiącu sierpniu będziemy testować system oparty na detektorach wykorzystujących technologię trójwymiarowej obserwacji pola widzenia do wykrywania zarówno rowerzystów jak i pieszych. Po zakończeniu testów podejmiemy decyzję o przydatności systemu i w przypadku pozytywnych opinii będziemy sukcesywnie instalować ww. detektory w ciągu dróg rowerowych.

Źródło: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=160013&page=9

Jednym słowem, wg. urzędnika przyciski zbliżeniowe na drogach rowerowych są w pełni legalne, ponieważ nie trzeba ich naciskać, a wystarczy zbliżyć się do nich na odległość jednej setnej milimetra, aby wykrył rowerzystę. Według niego na tym polega automatyczne wykrywanie pojazdu. Szkoda, że w słowniku sprawdził tylko pojęcie "przycisk", a nie sprawdził co to znaczy automatycznie.
+++
Avatar użytkownika
adm
Administrator
 
Posty: 384
Zdjęcia: 270
Dołączył(a): 16 sie 2008, o 18:41
Lokalizacja: Ostrołęka
Podziękował: 159
Otrzymał podziękowań: 222
Rower: Kross Raven Steppen


Powrót do Rowerowe newsy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość