Jak przygotować rower do sezonu?

Powrót do Poradnik



Nie daj zarobić mechanikom - sam napraw swój rower!

Jak przygotować rower do sezonu?

Postprzez adm » 23 mar 2009, o 21:40

Jako, że zbliża się wiosna (taka prawdziwa, a nie tylko kalendarzowa ;)) zamieszczam kilka wskazówek, które powinny się przydać w przygotowaniu roweru do sezonu.

1. Na początek należy dokładnie umyć rower. Najlepiej użyć do tego wody z płynem do mycia naczyń. Wyczyścić go dokładnie z wszelkiego kurzu, błota, piasku, itp. Części mechaniczne, takie jak łańcuch, zębatki proponuję wyczyścić za pomocą szczoteczki do zębów. Pamiętajmy, żeby do mycia nie używać żadnych urządzeń wysokociśnieniowych!

2. Kiedy mamy już wyczyszczony rower, możemy przystąpić do sprawdzenia jego stanu technicznego:
KOŁA:
- Po pierwsze sprawdzamy czy nie ma na nich wyczuwalnego luzu. W tym celu łapiemy na górze za obręcz i próbujemy poruszać nim na boki. Jeśli go wyczujemy należy go wyregulować, w przeciwnym wypadku luz będzie się powiększał i powodował szybsze zużycie piasty.
- Następnie musimy zakręcić kołem i sprawdzamy czy nie ma ono oporów oraz czy nie dochodzą z niego dziwne dźwięki (np. piski lub zgrzytanie piasku). Jeśli to zauważymy należy wyczyścić i nasmarować piastę.
KIEROWNICA:
- sprawdzamy czy nie ma luzu. W tym celu zaciskamy przedni hamulec i poruszamy rowerem w przód i w tył. Jeśli wyczujemy luz należy go jak najszybciej usunąć.
HAMULCE:
- stan klocków hamulcowych - jeśli są zdarte należy jak najszybciej wymienić
- linki i pancerze - sprawdzamy czy linki nie są gdzieś postrzępione, itp. Jeśli coś takiego zauważymy należy je wymienić. Jeśli czujemy, że linka ciężko przemieszcza się w pancerzu należy go przeczyścić i nasmarować, a jeśli to nie pomaga - wymienić
- regulacja - sprawdzamy czy hamulce mają dobry naciąg linek oraz czy klocki dobrze zaciskają obręcz
PRZERZUTKI:
- linki i pancerze - tak samo jak przy hamulcach
- regulacja - sprawdzamy czy wszystkie biegi wchodzą jak należy. Jeśli nie, należy dokonać regulacji śrubami H i L (regulacja zasięgu) oraz naciągiem linki.

3. Kolejnym punktem jest smarowanie. Należy nasmarować części mechaniczne, takie jak łańcuch i przerzutki.

4. Na koniec pompujemy powietrze w oponach do odpowiedniego ciśnienia i możemy ruszać w trasę ;).
+++
Avatar użytkownika
adm
Administrator
 
Posty: 393
Zdjęcia: 270
Dołączył(a): 16 sie 2008, o 19:41
Lokalizacja: Ostrołęka
Podziękował: 158
Otrzymał podziękowań: 222
Rower: Kross Raven Steppen

Postprzez michal911 » 31 mar 2009, o 18:27

Dobry temat, mi na pewno pomoże w przygotowaniu roweru do jazdy.
Avatar użytkownika
michal911
Stały Bywalec
 
Posty: 102
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 16 sie 2008, o 23:25
Lokalizacja: Ostrołęka
Podziękował: 19
Otrzymał podziękowań: 5

Postprzez jojas » 26 maja 2010, o 21:47

Przestrzegam przed używaniem wszelkiego rodzaju płynów tzw prnetrujących np. WD40. Łączą się one ze smarem i w efekcie tworzą coś w rodzaju ciekłego błota. Gdy dostanie się taki płyn do wolnobiegu to czeka nas fajna zabawa z około 80 kulkami łożyskowymi z których część gdzieś znika. Znam to z autopsji. Co prawda ćwiczenia tego typu znacznie polepszają nasze zdolności manualne oraz cierpliwość jednak osobom o niskiej odporności na stres stanowczo odradzam.
jojas
Stały Bywalec
 
Posty: 1362
Zdjęcia: 837
Dołączył(a): 15 maja 2010, o 01:00
Lokalizacja: Ostrołeka
Podziękował: 109
Otrzymał podziękowań: 457


Powrót do Poradnik

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron